موتور جستجوی گوگل محبوب ترین جستجوگر در جهان است. در مقاله پیش رو به الگوریتم های جستجو در گوگل می پردازیم و می بینیم که چطور نتایج براساس عبارت جستجو شده به ما نمایش داده می شوند.
الگوریتم های جستجو
با توجه به میزان اطلاعات موجود در وب، یافتن آنچه شما به دنبال آن هستید بدون دسته بندی آن ها تقریباً غیرممکن است. سیستم های رتبه بندی گوگل برای همین منظور طراحی شده اند: یعنی دسته بندی صدها میلیارد صفحه وب در فهرست جستجوی گوگل به منظور پیدا کردن مناسب ترین و مفید ترین نتایج در کسری از ثانیه و ارائه آن ها به صورتی که به شما در جهت پیدا کردن چیزی که به دنبال آن هستید، کمک کند.
این سیستم های رتبه بندی صرفاً یک الگوریتم ندارند، بلکه چند سری الگوریتم کامل هستند. جهت ارائه مفید ترین اطلاعات به کاربر، الگوریتم های جستجو به فاکتورهای متعددی توجه می کنند، از جمله کلماتی که کاربر نوشته است، مرتبط و مفید بودن صفحه ها، تخصصی بودن منابع و موقعیت کاربر و تنظیماتی که اعمال کرده است. میزان تأثیر هر کدام از عوامل مذکور بسته به ماهیت کلمات جستجو شده متفاوت است. به عنوان مثال، تازه بودن محتوا در پاسخ به کلمات جستجو شده با محتوای اخبار روز، نقش مهم تری در مقایسه با کلمات جستجو شده در مورد فرهنگ لغت، ایفا می کند.
برای اطمینان از اینکه الگوریتم های جستجو از استاندارد های بالای مرتبط و با کیفیت بودن برخوردار هستند، گوگل فرآیندی بسیار دقیق ترتیب داده که هم شامل تست های زنده و هم شامل هزاران ارزیاب کیفیتِ جستجوی آموزش دیده در سرتاسر جهان است. این ارزیاب های کیفیت از دستورالعمل های دقیقی پیروی می کنند که هدف گوگل از الگوریتم های جستجو را روشن می سازد و همچنین در دسترس عموم نیز است.
آشنایی بیشتر در مورد فاکتورهای کلیدی که تعیین می کنند چه نتایج جستجویی به کاربر نمایش داده شود:
معنای عبارت جستجو شده توسط کاربر
جهت ارائه نتایج مرتبط با عبارت جستجو شده، ابتدا گوگل باید متوجه شود که شما به دنبال چه اطلاعاتی هستید (منظور شما از عبارت جستجو شده). درک هدف از جستجوی عبارت مورد نظر اساساً به فهم زبان مورد جستجو برمی گردد و یک جنبه اساسی در جستجو است. گوگل مدل های زبانی را می سازد تا سعی کند عبارت هایی که باید به دنبال آن ها در فهرست خود باشد را کشف کند.
این امر شامل مراحل به ظاهر ساده ای مانند درک غلط های املایی است و تا تلاش برای درک نوع جستجوی انجام شده توسط کاربر گسترش می یابد که به وسیله تعدادی از جدید ترین مقاله های درک زبان مادری انجام می شود. برای مثال، سیستم مترادف گوگل به جستجو کمک می کند تا بفهمد منظور کاربر چیست. اینکار به وسیله تعریف کلمات متعددی که معنی مشابهی دارند انجام می شود. این قابلیت به جستجو این امکان را می دهد که عبارت “چگونه یک لامپ را عوض کنم” را با صفحاتی که چگونگی تعویض لامپ را توضیح داده اند، تطبیق دهد. توسعه این سیستم بیش از پنج سال به طول انجامید و نتایج جستجو را به طور چشمگیری در بیش از ۳۰ درصد جستجو ها به زبان های مختلف، بهبود بخشید.
دسته بندی اطلاعات
علاوه بر مترادف ها، الگوریتم های جستجو همچنین سعی می کنند دسته بندی اطلاعاتی که شما به دنبال آن هستید را نیز متوجه شوند. آیا این یک جستجوی بسیار خاص یا یک عبارت بسیار طولانی است؟ آیا کلماتی مانند “بررسی” یا “عکس” یا “ساعت شروع” که نشان دهنده اطلاعات خاصِ مورد نیاز در ورای عبارت است، وجود دارد؟ آیا عبارت به زبان فرانسوی نوشته شده است؟ که این نشان می دهد شما می خواهید پاسخ هایی با همان زبان به شما نمایش داده شود. یا اینکه شما در جستجوی مشاغل نزدیک به خود هستید و اطلاعات محلی می خواهید؟
یک جنبه مهم در بحث دسته بندی، تجزیه و تحلیل گوگل از عبارت جستجو شده توسط شماست که آیا به دنبال محتوای تازه هستید یا نه. اگر شما کلمات کلیدی ترِند یا معروف شده را جستجو کنید، الگوریتم های گوگل این امر را به عنوان سیگنالی تلقی می کنند که نشان می دهد اطلاعات به روز ممکن است از صفحات قدیمی مفید تر باشد. این یعنی زمانی که شما “جدول امتیاز مسابقات” یا “نام یک برنامه تلویزیونی خاص” را جستجو می کنید، آخرین اطلاعات به شما نمایش داده می شود.
مرتبط بودن صفحات وب
در مرحله بعد، الگوریتم ها محتوای صفحات وب را تجزیه و تحلیل کرده تا ارزیابی کنند که آیا این صفحات حاوی اطلاعاتی که ممکن است با آنچه شما به دنبال آن هستید مرتبط باشد، هست یا نه.
اساسی ترین نشانه ی مرتبط بودن اطلاعات این است که صفحه وب حاوی کلمات کلیدی باشد که کاربر جستجو کرده است. اگر این کلمات کلیدی در صفحه وجود داشته یا اگر در عناوین یا متن وجود داشته باشند، این اطلاعات به احتمال زیاد مرتبط هستند. علاوه بر تطابق ساده ی کلمات کلیدی، گوگل از داده های تعاملی تجمیعی و ناشناس جهت ارزیابی اینکه نتایج جستجو با چیزی که نوشتید مرتبط است نیز استفاده می کند. گوگل این داده ها را به سیگنال هایی تبدیل می کند که به سیستم های یادگیری ماشین کمک می کند تا ارتباط را بهتر پیش بینی کنند.
در مرحله بعد، الگوریتم ها محتوای صفحات وب را تجزیه و تحلیل می کنند تا ارزیابی کنند که آیا این صفحات حاوی اطلاعاتی که ممکن است با آنچه شما به دنبال آن هستید مرتبط باشد، هست یا نه.
باید بدانید با وجود اینکه سیستم های گوگل به دنبال این نوع سیگنال های قابل سنجش برای ارزیابی مرتبط بودن هستند، اما برای تجزیه و تحلیل تفکرات شخصی مانند دیدگاه یا گرایش سیاسی محتوای صفحه طراحی نشده اند.
کیفیت محتوا
هدف الگوریتم های جستجو علاوه بر تطبیق کلمات جستجو شده توسط کاربر با محتوای مربوطه در وب، اولویت بندی مطمئن ترین منابع موجود نیز است. برای این کار، سیستم در شناسایی سیگنال هایی که می توانند برای تعیین این مهم که کدام صفحات تخصص، تسلط و اعتماد را در موضوع مد نظر دارا هستند، کمک می کند.
گوگل به دنبال وب سایت هایی است که به نظر می رسد کاربران در جستجوهای مشابه آن ها را ارزشمند تلقی کرده اند. به عنوان مثال، اگر وب سایت های برتر دیگر به صفحه مورد نظر لینک داده باشند (چیزی که به عنوان رتبه صفحه یا PageRank شناخته می شود)، بیان گر این است که اطلاعات مطمئن و درست است. بازخوردهای تجمیع شده ی حاصل از فرآیند ارزیابی الگوریتم جستجو برای بهبود بیشتر فرآیند فهم کیفیت اطلاعات در سیستم گوگل استفاده می شوند.
الگوریتم های هرزنامه نقش مهمی در تعیین کیفیت پایین یک صفحه ایفا می کنند و مطمئن می شوند این سایت ها در نتایج از طریق تقلب بالا نیایند. راهنماهای گوگل برای دارندگان وب سایت تکنیک هایی تعیین می کند که وب سایت های حاوی هرزنامه و با کیفیت پایین را نشان می دهد، از جمله پیدا کردن لینک هایی که PageRank را دور می زنند یا کشف کردن متن های نامرئی در صفحات.
محتوا در وب و اکوسیستم گسترده ای از اطلاعات همواره در حال تغییر است و گوگل به طور مداوم کیفیت سیستم های خود را پایش و ارزیابی می کند تا مطمئن شود که کاربران به توازن مناسبی بین اطلاعات مرتبط و معتبر دست یابند تا اعتماد کاربران به نتایجی که مشاهده می کنند حفظ شود.
قابلیت استفاده از صفحات وب
هنگام رتبه بندی نتایج، جستجوگر گوگل ارزیابی می کند که آیا صفحات وب به آسانی قابل استفاده هستند یا نه. زمانی که گوگل نقاط آزاردهنده همیشگی کاربر را شناسایی می کند، الگوریتم هایی را جهت برتری دادن به صفحات قابل استفاده نسبت به صفحاتی که کمتر مورد استفاده اند توسعه می دهد. از نظر بقیه عوامل سایت ها برابراند.
این الگوریتم ها سیگنال هایی را تجزیه و تحلیل می کنند که نشان می دهد آیا همه ی کاربران توانایی مشاهده آن نتیجه به خصوص را دارند یا نه. مثلاً آیا وب سایت در مرورگرهای مختلف به درستی نشان داده می شود یا نه؛ آیا برای همه ی انواع دستگاه ها و اندازه های مختلف طراحی شده است یا نه، مثل دسکتاپ، تبلت و گوشی های هوشمند؛ و اینکه آیا زمان بارگذاری صفحه برای کاربران با سرعت اینترنت پایین خوب عمل می کند یا نه.
از آنجایی که صاحبان وب سایت می توانند کاربردی بودن سایت شان را بهبود بخشند، گوگل سخت در تلاش است تا صاحبان وب سایت را در جریان تغییرات مهم و قابل توجه در الگوریتم های جستجو قرار دهد. برای مثال، در ژانویه ۲۰۱۸ گوگل اعلام کرد که الگوریتم ها شروع به در نظر گرفتن سرعت صفحات در وب سایت ها می کند، شش ماه قبل از اعمال تغییرات. برای کمک به صاحبان وب سایت، گوگل راهنمایی ها و ابزارهایی مانند نگاه به سرعت صفحه و Webpagetest.org را فراهم کرده تا صاحبان وب سایت ببینند که برای کاربرپسند تر کردن وب سایت شان در گوشی ها چه کارهایی را باید انجام دهند.
شما می توانید اطلاعات بیشتری در مورد ابزارها و نکاتی که گوگل برای صاحبان وب سایت ارائه کرده است را در اینجا مطالعه کنید.
متن و تنظیمات
اطلاعاتی مانند مکان شما، تاریخچه جستجو و تنظیمات جستجو، همگی به گوگل برای تنظیم نتایج در جهت نمایش مفید ترین و مناسب ترین آن ها به کاربر کمک می کند.
گوگل از کشور و موقعیت مکانی شما جهت نمایش محتواهای مرتبط با منطقه شما استفاده می کند. به عنوان مثال اگر شما در شیکاگو باشید و کلمه “فوتبال” را جستجو کنید، به احتمال زیاد گوگل به شما نتایج فوتبال آمریکایی و تیم شیکاگو را نشان می دهد. درحالی که اگر در لندن کلمه “فوتبال” را جستجو کنید، گوگل نتایج مربوط به فوتبال و لیگ برتر انگلیس را نشان می دهد. تنظیمات جستجو نیز مقیاس مهمی است که نشان می دهد شما کدام نتایج را مفید تلقی می کنید، مثلاً اگر شما زبان دلخواهتان را انتخاب یا جستجو امن (ابزاری که به فیلتر کردن نتایج واضح کمک می کند) را انتخاب کنید.
همچنین در برخی موارد، ممکن است که گوگل نتایج کاربر را با استفاده از اطلاعات مربوط به جستجوهای اخیر او شخصی سازی کند. به عنوان مثال، اگر شما کلمه “بارسلونا” را جستجو کنید و اخیراً “بارسلونا در مقابل آرسنال” را هم قبلاً جستجو کرده باشید، این می تواند سرنخ مهمی باشد که شما به دنبال اطلاعاتی درباره فوتبال هستید، نه شهر بارسلونا.
جستجو دربرگیرنده یک سری ویژگی ها نیز است که نتایج را براساس فعالیت کاربر در حساب کاربری گوگل شخصی سازی می کند. برای مثال، اگه شما “رویدادهای نزدیک به من” را جستجو کنید، گوگل ممکن است پیشنهاد دسته بندی از رویدادها را به شما ارائه دهد که فکر می کند شما به آن علاقه دارید. این سیستم ها جهت تطبیق سلیقه شما طراحی شده اند، اما برای درک ویژگی های حساسی مانند نژاد یا مذهب طراحی نشده اند.
نتیجه گیری
شما می توانید اطلاعاتی مربوط به تاریخچه جستجوی خود که گوگل جهت بهبود تجربه جستجو از آن بهره می گیرد را کنترل کنید، مثلاً اطلاعاتی که در حساب کاربری گوگل شما می تواند ذخیره شود را تنظیم کنید. جهت غیرفعال کردن شخصی سازی جستجو براساس فعالیت در حساب کاربری، فعالیت وب و اپ را غیرفعال کنید.
منبع: Google